Een blog voor de Online Schrijfschool over sneeuw!

 

Sneeuw

Jawel, afgelopen weekend heeft het gesneeuwd in Nederland. Op social media zag ik veel mooie plaatjes voorbijkomen van witte achtertuinen, blije kinderen en zelfs kleine sneeuwpoppen. De sneeuw die bij ons in de Achterhoek viel, bekeek ik door het raam. Dat leek me verstandiger, want het laagje was zo minimaal, dat het mijn voetstappen niet zou overleven.

De tweede thriller die ik heb geschreven speelt zich af in de winter, en ik moest denken aan mijn mannelijke hoofdpersoon die zijn auto normaal gesproken buiten parkeert. In verband met voorspelde nachtvorst kiest hij op een zekere dag echter voor de parkeergarage onder het flatgebouw waar hij woont. Dat doet hij natuurlijk niet toevallig, maar omdat het mij als schrijver goed uitkomt dat hij vele hoofdstukken later een ander personage zijn auto aanbiedt: ‘Neem de mijne maar, die staat binnen. Dan hoef je de ruiten niet te krabben.’

Weersinvloeden in verhalen. Op verschillende manieren kan het iets toevoegen aan je verhaal. In het voorbeeld dat ik net gaf, op een heel praktische manier. Het weerbeeld heeft dan een consequentie dat de personages moeten accepteren: een veerboot die niet vaart vanwege harde wind, gladde wegen en bevroren ruiten door vorst of een verbod om je tuin te sproeien door aanhoudende droogte en hitte. En die consequenties kun jij misschien wel heel goed gebruiken in je verhaal.

Het weer kan scènes ook spannender maken. Stel je voor dat je personage haast heeft, hij rijdt al harder dan toegestaan, maar door hevige regenval is het zicht ontzettend slecht. De ruitenwissers kunnen het bijna niet meer aan en de stem van de nieuwslezer – die misschien zomaar iets belangrijks zegt – komt niet boven het lawaai uit van de kletterende regen op het dak. Durft je personage zo hard te blijven rijden, wetende dat hij anders misschien te laat komt om iemands leven te redden, maar met alle risico’s door het slechte zicht?

Zo groot als voorgaande voorbeelden hoeft het niet te zijn. Buiten lopen met je hoofd gebogen vanwege de motregen kan al heel belangrijk zijn bijvoorbeeld. Als je personage dat doet, ziet hij nu eenmaal minder van wat er aan de overkant van de straat gebeurt, dan als hij bij stralend weer wandelend om zich heen kijkt. Een klein detail, een minimale aanwijzing kan dus al heel veel doen. Zelfs zo minimaal als het sneeuwlaagje in onze achtertuin afgelopen weekend.

0 reacties